Groei & Structuur

Structuur is de levensader van de groei in een bedrijf. Veel bedrijven ervaren (helaas) vaak het volgende principe: Eerst is er de opstartfase, het bedrijf wordt gestart, er wordt gezocht naar de juiste draai en er wordt her en der nog veel veranderd, als de draai eenmaal is begonnen begint de groeifase. Je voelt als bedrijf alleen maar wind in de rug, klanten lopen binnen, je hebt goed personeel, het winstaandeel wordt groter en groter… echter hierna volgt bij de meeste bedrijven de neergangsfase. Deze s-vormige curve is een gemiddelde levenscyclus van een bedrijf. De Improvement managers zijn er om die stijgende lijn eventueel te vinden maar daarna zeker ook om die vast te houden.

Kernwaarden zijn het perfecte fundament

Hierbij kunnen diverse methodieken helpen. De Improvement Managers zijn ervaren in de juiste technieken om de groei van de organisatie te structureren. Dit op praktische, hands-on wijze. De Improvement Managers zorgen ervoor dat iedereen in de organisatie op één lijn zit om de groei van de organisatie te structureren. Belangrijk in een sterke groei is een stevig fundament. Met daarop de juiste bouwstenen (strategie) om het droomhuis te verwezenlijken. Het fundament start bij structuur. Structuur in zowel processen en systemen (zie pagina procesoptimalisatie) maar ook structuur in het gedachtegoed, keuzes, cultuur. Onmisbaar voor het bereiken van succes zijn fundamentele kernwaarden.

Opschrijven wat je graag wil zijn is de grootste fout

Kernwaarden zijn diep verankerde overtuigingen en de belangrijkste waarden in het bedrijf. Heldere kernwaarden zorgen voor rust en duidelijkheid. Niet alleen omdat (potentiële) klanten weten waar je bedrijf voor staat, ook personeel komt beter uit de verf met duidelijke kernwaarden. In de kernwaarden valt af te lezen waarom en hoe het bedrijf dingen doet. Strategische beslissingen worden veel makkelijker genomen aan de hand van kernwaarden. Medewerkers die de kernwaarden goed kennen en er achter staan hebben veel minder twijfels of vragen omdat kernwaarden ze helpen met het maken van keuzes en het kiezen van een aanpak. Het voorkomt onnodige discussie en zorgt voor opheldering en duidelijkheid.

Kernwaarden zijn van iedereen

Ieder bedrijf heeft kernwaarden, je moet er alleen achter komen welke dat dan zijn. Bedrijven die opschrijven wat ze graag zouden willen zijn slaan de plank mis. Het gaat ook niet om een product of dienst, het beschrijft de mentaliteit, drijfkracht en cultuur binnen het bedrijf. Erachter komen wat de kernwaarden zijn van jouw bedrijf doe je samen. Het personeel is een essentieel motoronderdeel om de tent draaiende te houden. Schakel dat onderdeel nooit uit.

Stel jezelf de vier volgende vragen

Vier belangrijke categorieën die essentieel zijn voor een succesvolle groei periode:

  1. Heb je de juiste mensen, partners aan zich gebonden?
    Veel bedrijven vragen zich af wat nu de perfecte groei formule is. Ons antwoord: zorgen dat je de domste aanwezige bent. Een bedrijf groeit met name door haar mensen. Zorg dat je steengoede mensen in dienst hebt die jouw vragen kunnen beantwoorden. In veel klassieke situaties liggen alle lasten van het bedrijf op het managementteam of zelfs enkel de CEO. Die wordt blind voor bestaande problemen. Interne feedback is cruciaal voor een structurele snelle groei.
  2. Heb je een écht onderscheidende strategie? (zie pagina strategie)
  3. Hoe kunnen de fouten in de uitvoering geminimaliseerd worden? (meer over procesoptimalisatie)
  4. Heb je voldoende cash om stormen te trotseren?

Tegenwind gaat ieder bedrijf overkomen, de neergangsfase. De vraag is, hoe organiseer ik mijn bedrijf zo, dat ik voldoende zeilen heb om die tegenwind op te vangen? Soms zie je het al van mijlenver aankomen, in andere gevallen kan het heel plotseling gaan. Changemanagement is hierin essentieel maar met name ook de cashflow. Een goede cashpositie biedt vaak een solide basis om de wind weer te kunnen keren.

Wat moet ik veranderen?

Belangrijk in de groei van een klein bedrijf naar een organisatie van formaat zijn in beginsel drie basisprincipes om beet te pakken.

  1. De tijd die het management besteedt aan het beheren van het bedrijf (operationele activiteiten);
  2. De focus van het management op marktgerichte activiteiten;
  3. De uitvoering en resultaten aanjagen en alle neuzen dezelfde kant op hebben.

Improvement managers, de weg naar structurele groei

Ben je nog steeds benieuwd hoe de improvement managers jouw bedrijf kunnen helpen met groei en structuur? Een kennismakingsgesprek is altijd vrijblijvend!

  • Onze overige expertises
  • Strategie

  • Groei & Structuur

  • Procesoptimalisatie

  • SCAN

    Vraag hier uw vrijblijvende quickscan aan

    Vraag aan!